Skarpe tanker

Louise Meldgaard Bruun & Line Kirstine Hauptmann

BRUUN OG HAUPTMANN var begge ansat på Aarhus Universitetshospital (ikke desto mindre) og arbejdede som eksterne lektorer på AU ved bogens udgivelse. Deres bog Skarpe tanker forsøger at belyse emnet kognition, der heri benyttes som synonym for tænkning. Der gives en overfladisk beskrivelse af psykiatriske diagnoser som ADHD, autisme og bipolar lidelse, men bogen er en ringe hjælp til dem, der lider af disse sygdomme.
Jeg har samlet denne liste af faglitterære synder som varsel til aspirerende forfattere og nysgerrige læsere:

1. Bogen forventer, at læseren er invalideret af stress. De fremlagte løsningsforslag er alle lavthængende frugter, som at føre kalender, tygge tyggegummi og tegne når pligterne bliver kedelige. Undertitlen hedder "styrk dine kognitive færdigheder", men bogens brugbarhed forudsætter nærmest, at nævnte kognitive færdigheder er ikkeeksisterende. Bogen foreslår, at man indretter sin læsning i afgrænsede perioder på kun "fx 20 min." På trods af denne ringeagt af læseren foreslår bogen aldrig professionel hjælp; måske fordi læseren også forventes at være fra den fattigere klasse af forbrugere.
  2. Bogen forventer, at læseren er uvidende. Teksten begynder ved børnehaveniveau og kommer ikke meget længere end det (jf. næste synd). Det forventes dermed, at læseren hverken har erfaring fra undervisning eller samtale, og selv de mest almene psykologiske fund er medtaget. For de fleste læsere vil bogen ikke præsentere en eneste nyhed til læserens sind.
  3. Bogen forventer, at læseren er imbecil. Med andre ord: Bogen fremviser næsten ingen historiske eller nutidige navne, forsøg eller undersøgelser, der af læseren kan bruges til at danne velfunderede holdninger til de fremlagte pointer og forslag. Den lider dermed en enorm mangel på dokumentation, som selv den velmenende referenceliste bagerst i bogen ikke udfylder. Denne mangel på teori er ikke bare skyld i bogens ligegyldighed, men også kedsommelighed.

KONKLUSION. Denne bog er ikke resultatet af skarpe tanker, og jeg fraråder enhver læser at spilde tid på den.

Personlige noter:
Jeg læste bogen som en pause fra anden læsning, der opbrugte min energi, efter jeg opdagede den på et bibliotek. Formålet med min kritiske anmeldelse af bogen er at advare læsere mod at spilde deres tid på den. Del gerne dine tanker om bogen o.l. litteratur over e-mail: jh (snabel-a) bogklub.org eller X (tidl. Twitter): @JulienBook.

Af Julien Horowitz, udgivet: 8. juli 2024

Vend tilbage til forsiden